Автор:
Suliko
У статті Утеплення будинку. Що потрібно знати про утеплення будинку ми розглянули:
- які конструкції будинку треба утепляти
- основні принципи вибору утеплювача
Були розглянуті найпоширеніші види утеплювач – мінеральна вата, вата з скловолокна, пінополістирол (пінопласт), екструдований пінополістирол (ЕППС).
Будемо вважати, що рішення про те, які частини Вашого будинку будуть утеплятися і чим,- прийнято.
Зміст: (приховати)
Вихідні данныеВыбор виробника утеплителяВыбор фірми — продавця утеплителяРекомендации за вибором утеплювача:
Вихідні дані
Припустимо, що ці рішення у Вас зібрані у якийсь список приблизно такого вигляду:
Цифри в таблиці — умовні.
Припустимо, що Ви навіть успішно відбили атаку свого виконроба і відмовилися «покрити всі пінопластом», або «засипати всі керамзитом» :-).
У цій статті ми хочемо розібратися, що ж робити далі, як з різноманіття виробників і продавців матеріалів вибрати потрібне поєднання. Будемо розглядати такі питання:
- як визначитися з виробником матеріалу;
- як вибрати продавця матеріалу;
- як «правильно купити» матеріал.
Вибір утеплювача виробника
1.На ринку України представлені:
Наша рекомендація — вибирати виробника світового або європейського рівня. Ці компанії на ринку вже багато років і вони виробляють матеріали зі стабільним рівнем якості. У більш дрібного виробника показники якості можуть бути змінені (так як технологічні процеси ще не налагоджені).
Щоб вибрати виробника, потрібно проаналізувати технічні характеристики пропонованих матеріалів. Для зручності такого аналізу ми пропонуємо таку таблицю:
Таблиця 1
Увага! Примітка від редакції. В таблиці 1, вище, є рядок «утеплення зовнішніх стін зсередини». Там рекомендується застосовувати всі, крім пінопласту. Ми розібралися в питанні утеплення зсередини, і тепер зробили висновок про те, що утеплення зсередини найчастіше взагалі протипоказано (будь утеплювачем). Докладно питання утеплення зсередини розкрито в статтях Положення точки роси в різних конструкціях утеплення і Як правильно утеплити стіну зсередини.
Пояснення:
1.Кожної конструкції відповідає рекомендований матеріал. Якщо в комірці знак —-, значить, цей матеріал у даній конструкції застосовувати не рекомендується.
2.У клітинках рекомендованих до застосування матеріалів — по чотири рядки.
Таблиця2
Примітка:
У світі немає єдиних норм за показниками пожежної безпеки, за якими класифікують матеріали. Тому інколи можна зустріти в брошурах європейську, російську та інші види класифікацій. В Україні основними показниками є: горючість (М), займистість, поширення полум’я на поверхні (РП), дымообразующая здатність (Д) і токсичність продуктів горіння (Т). При виборі матеріалів для приватного будинку можна орієнтуватися тільки на показники горючості (не беручи до уваги займистість, поширення, дим і токсичність). Рекомендовані показники — у таблиці » table1.
Для приватного будівництва дозволено застосовувати теплоізоляцію з будь-якими показниками пожежної безпеки. Вони беруться до уваги при будівництві великих об’єктів. Але все ж, Ваш будинок — Ваша фортеця, і придивлятися до таких показників варто..
По горючості всі матеріали поділяються на негорючі (НГ) та горючі (Г).
Горючі матеріали можуть відноситися до групи:
• Г1 (низької горючості);
• Г2 (помірної горючості);
• Г3 (середньої горючості);
• Г4 (підвищеної горючості);
В Україні горючість перевіряють згідно документа ДСТУ Б Ст. 2.7-19-95
Приклади протоколів, які видаються за результатами випробувань на горючість (М), займистість, поширення полум’я на поверхні (РП), дымообразующую здатність (Д) і токсичність продуктів горіння (Т) можна подивитися в Додатку до даної статті. Дані протоколів випробувань безстрокові.
Повернемося до аналізованій темі. Після того, як Ви перевірили, чи відповідають матеріали Виробника всім необхідним характеристикам потрібно з’ясувати наступне:
• Потрібні Вам товщини матеріалів — це стандартні позиції, або замовні. Замовні позиції утеплювача — це позиції, яких звичайно немає у складському запасі. Строк поставки таких позицій може становити від 4 тижнів до 3 місяців. А якщо у Вас будуть претензії до якості матеріалу, для того, щоб замінити матеріал знадобиться ще стільки ж часу. Тому, ми рекомендуємо дотримуватися стандартних позицій.
• Є представники цього виробника у Вашому місті, і їх координати.
Всі ці відомості можна отримати з інтернету та телефону.
Вибір фірми — продавця утеплювача
Так як продавців утеплювача одного і того ж виробника в місті може бути кілька (а у великому місті — кілька десятків), то наведемо основні (на нашу думку) критерії вибору.
1.«У пункті продажу Вам повинні надати всі необхідні документи по обраному Вами матеріалу». Звучить ця фраза красиво, але що таке «всі документи»? Це ми зараз з’ясуємо докладніше. Але перш, треба зазначити ось що: сертифікує матеріал, звичайно ж, виробник. І наявність або відсутність цих документів у продавця,- теж заслуга або недоробка виробника. Але Ви, в свою чергу, купуєте матеріал у продавця, виробника навряд чи коли — небудь побачите. Тому і вимоги щодо документів ми рекомендуємо висувати саме продавцю.
Тепер детальніше про документи. Україна не визнає сертифікати інших країн, будь-яка продукція повинна бути перевірена нашою системою сертифікації. Орієнтуватися на результати іноземної сертифікації не рекомендується, так як в деяких країнах вимоги до продукції відрізняються від українських (в деяких європейських країнах клімат м’якше, ніж в Україні, і продукція з цих країн просто не буде виконувати свої функції, так як це потрібно за наших кліматичних умов). Далі все просто – якщо продукт має за нашими законами сертифікуватися (тобто перевіряється якість), то компанія імпортер або виробник обов’язково повинна надати покупцю сертифікат відповідності (рис1). У ньому вказують ГОСТ або ДСТУ, це документ, за яким продукція перевіряється. Сертифікат видається на рік, два чи п’ять років. Потрібно звертати увагу на термін дії документа, він ні в якому разі не повинен бути прострочений. Сертифікат надає покупцеві повну інформацію про виробника, імпортера, якості товару. Також, його наявність при продажу товару, говорить про професіоналізмі та відповідальності фірми-продавця.
Якщо продукція, яка підлягає обов’язковій сертифікації, не пройшла перевірку, та сертифіката, продавати її незаконно, а значить купувати – ризиковано. Після покупки матеріалу у Вас можуть виникнути претензії до товару, а заміни такого товару продавець може Вам відмовити. Під час сертифікації перевіряються джерела сировини, і та продукція, яка не сертифікована, може бути виготовлена з забороненого або неякісного сировини.
Наявність при продажу будь-яких інших сертифікатів (європейських, російських) говорить про те, що компанія-виробник продає продукцію в цих країнах, якість даної продукції визнається у цих країнах, але для продажу в Україні цього недостатньо.
Рис. 1
Є продукція, яка не включена до переліку, та не підлягає обов’язковій перевірці. Для таких матеріалів досить листи (рішення) про те, що продукція не підлягає обов’язковій сертифікації.
Рис. 2
Утеплювач ставитися до продукції, яка не підлягає обов’язковій сертифікації . Тим не менше, більшість компаній-виробників теплоізоляції проводять добровільну сертифікацію своєї продукції, для того щоб підтвердити її якість. Покупцеві це говорить про те, що виробник ставиться відповідально до якості своєї продукції.
Висновок санітарно-гігієнічної експертизи. Цей документ підтверджує відповідність матеріалу існуючим гігієнічним нормам і санітарним правилам. Він також має певний термін дії (рік, два, іноді п’ять років). Без нього неможлива реалізація товару. Тобто, якщо укладення немає, можна припускати, що з матеріалом щось не так і купувати його не потрібно.
Рис3
Продавцям постачальники продукції надають копії сертифікатів, завірені мокрою печаткою компанії-постачальника. Таку копію Вам і повинен показати продавець, і ще зробити ксерокопію з цієї копії для Вас, за Вашу вимогу. Оригінал сертифіката тільки один і він зберігається у виробника або імпортера. Іноді замість ксерокопії, компанія, яка володіє сертифікатом, може надати оригінальні копії сертифіката. Цей документ виглядає як звичайний сертифікат, тільки на бланку є напис «копія». Обов’язкові на ньому «живі» печатка та підпис сертифікує організації. (Докладне обговорення цього абзацу дивіться у питанні Обов’язкова мокра печатка на сертифікаті якості).
Ось приклад такого документа:
Рис. 4
Існує багато можливостей підробити копії сертифікатів. Тому не вірте документів в електронному вигляді або ксерокопіями без печатки постачальника.
2.Гарантії. Виробники теплоізоляції не надають гарантії на сталість технічних характеристик матеріалу, так як термін служби і стан матеріалу сильно залежить від правильності монтажу. Вони лише вказують термін служби матеріалу. Для теплоізоляції він в середньому становить 50 років. Тому, краще працювати тільки з професійними будівельниками, які нададуть Вам гарантію на конструкцію (наприклад, на покрівлю) після виконання робіт.
Якщо Ви купили матеріал в упаковці, привезли його на будівництво, розпакували і побачили всередині шлюб, то потрібно відразу зв’язуватися з продавцем. У цьому випадку мова не йде про гарантії, продавець сам повинен замінити матеріал, а потім сам вирішувати питання з виробником про шлюб. Про можливості такої ситуації краще поговорити з продавцем перед покупкою, і одержати від нього згоду з таким розвитком подій.
3.Фірма-продавець зобов’язана видати Вам документи, що підтверджують продаж. Як правило, це: товарний чек (з круглою печаткою фірми — продавця). Якщо фірма не має можливості видати Вам документи — краще відмовтеся від покупки, так як в разі, якщо Вас щось товар не влаштує,- навряд чи можна буде щось вимагати.
4.Про болючому питанні — про ціну. Якщо Ви чітко визначилися з типом, маркою, товщиною і всіма важливими характеристиками матеріалу, то ціна матеріалу, який підходить за всіма параметрами ,НЕ МОЖЕ відрізнятися в різних місцях більше, ніж на 15%.
5.У перелік послуг фірми — продавця може входити доставка матеріалу на Ваш об’єкт. При інших рівних умовах — це безперечна перевага.
Рекомендації по вибору утеплювача:
1.Візуальний контроль. Якісний товар вселяє довіру своїм зовнішнім виглядом. Якщо зовнішній вигляд товару викликає сумнів, то якими вмовляннями не супроводжувалася купівля, товар, швидше за все, в найближчому майбутньому Вас не порадує. При покупці потрібно звернути увагу на цілісність заводської упаковки (краю плит і самі плити повинні бути цілими). Також, зріз плити повинен мати однорідну структуру (рівномірний розподіл волокон або комірок (для ЕППС і пінопласту)).
2.Упаковка. Важливо звернути увагу, як упакований матеріал, яка інформація вказана на етикетці. Правила пакування та маркування того чи іншого товару описані в нормі (Гост або ДСТУ). Наприклад, ГОСТ 25880-83 «Матеріали і вироби будівельні теплоізоляційні. Упаковка, маркування, транспортування і зберігання» не допускається нанесення маркування від руки, крім проставлення номера партії на етикетці або ярлику.
На кожній упаковці є маркування, яке містить:
• Найменування підприємства-виробника, його товарний знак;
• Найменування будівельного матеріалу або виробу, із зазначенням Дсту або ТУ;
• Номер партії і дату виготовлення;
• Кількість продукції в упаковці, розміри матеріалу (довжина, ширина, товщина);
• Відомості про сертифікати;
• Правила поводження з товаром при транспортуванні;
• Штрих-код;
Перевірте, щоб дані на етикетці (розмір, марка, щільність) збігалися з тими, які ви збиралися купити.
На закінчення, відзначимо, що всі перераховані вище дії не обов’язково проводити особисто. Якщо Ви довірили вибір і покупку теплоізоляції іншій людині, то рекомендуємо перевірити такі моменти:
• Перед покупкою. Попросіть дані основних технічних характеристик обраних матеріалів. Порівняйте їх з таблицей1. Значення характеристик не повинні виходити за межі рекомендованих (таблиця2).
• Також перевірте наявність у Вашої довіреної особи копії таких документів: сертифікат відповідності, висновки санітарно-гігієнічної експертизи, протокол по групі горючості (тільки для ЕППС і пінопласту).
• Попередьте довірена особа про візуальному контролі якості упаковки і матеріалу.
• Після покупки — перевірте документи, що підтверджують купівлю (зверніть увагу на кількість матеріалу і його вартість).
Хочеться сподіватися, що ці (в принципі, нескладні) рекомендації допоможуть Вам придбати саме ті теплоізоляційні матеріали, які Вам потрібні, і при цьому вони будуть якісними.
Додаток
Приклад протоколу випробувань на групу горючості
Приклад протоколу випробувань на займистість
Приклад протоколу випробувань на поширення полум’я
Приклад протоколу випробувань на дымообразующую здатність
Приклад протоколу випробувань на токсичність продуктів горіння