Назва формату DIY (або D. I. Y.) — це абревіатура відомого англійського виразу Do It Yourself — «Зроби це сам». Даний формат з’явився в економіці західних країн ще в 50-60-ті роки минулого століття.

  • Історія
  • Товари
  • Особливості формату DIY у Росії







Формат DIY: история, характеристика, товары и  особенности

Спочатку до категорії «Зроби сам» належали всі ті види діяльності, якими людина займався самостійно, найчастіше в домашніх умовах. Наприклад, виготовлення своїми руками меблів, різних дизайнерських елементів інтер’єру і так далі.

На сьогоднішній день під DIY мережами частіше всього маються на увазі будівельні гіпермаркети, що пропонують найширший асортимент товарів — від сухих сумішей, бетону і фанери до сантехніки, різних предметів для облаштування та прикраси будинку, тобто все, що допоможе людині самостійно або з допомогою професіоналів здійснити ремонт у квартирі і облаштувати свій будинок.

Історія

Предками будівельних супермаркетів формату «Зроби сам» можна назвати невеликі залізні лави, на яких жителі довколишніх кварталів купували цвяхи, металевий посуд, кухонне начиння та інші вироби майстрів. Зустріти такі лавки, де сам ремісник часто залишався і єдиним продавцем, можна було і в Європі, і в США і в Російській імперії.

Перші будівельні супермаркети з’явилися в Сполучених Штатах, Великобританії та інших державах Європи у 1950-ті роки. В цілому, будівельний бум почався в європейських країнах відразу після Другої світової війни, коли попит на матеріали і предмети інтер’єру був високий як ніколи. Довгий час великих роздрібних магазинів, які могли б повністю задовольнити попит покупців, не існувало і крамниці «Зроби сам» стали справжніми піонерами в цій галузі.







Формат DIY: история, характеристика, товары и  особенности

У Радянському Союзі формат «Зроби сам» був популярний як ніде більше, так як відсутність в магазинах вибору товарів, здатного задовольнити попит, змушувало громадян самостійно вирішувати питання з облаштуванням квартири або будинку. Сприяло популярності формату також і широке поширення таких гуртків і журналів, як «Юний технік» і так далі. А ось самі будівельні магазини, які можуть бути віднесені до категорії DIY, з’явилися в Росії вже в 90-ті роки.

І хоча цей формат для Росії та інших країн СНД — явище достатньо нове і почав активно розвиватися лише трохи більше десяти років тому, сьогодні DIY мережа представлена в нашій країні численними великими мережами супермаркетів, в яких кожен покупець може вибрати все необхідне для ремонту і облаштування будинку.

Першопрохідцями на російському ринку будівельних магазинів стали західні компанії, які почали активно завойовувати новий ринок. До найбільш широко поширеним, великим мережам можна віднести: OBI, Leroy Merlin, K-Rauta, Castorama і Хоум центр.







Формат DIY: история, характеристика, товары и  особенности

Російські мережі гіпермаркетів — це, в першу чергу Вимос, Метрика, СуперСтрой, Домоцентр, Стройландия, Домовик, Максидом та інші. Варто зазначити, що практично в кожному російському регіоні є свої власні будівельні роздрібні мережі.

Товари

Як вже було сказано вище, до формату DIY можна віднести дуже широкий асортимент товарів і виробів, зокрема:

  • товари, призначені для обробки приміщень і проведення ремонтних робіт. Сюди відносяться шпалери, лакофарбові матеріали, фурнітура, покрівля, гіпсокартон, підлогові і килимові покриття, затирки, сухі суміші, цвяхи, цемент, ізоляція, клеї, герметики, розчинники та багато іншого;
  • вхідні та міжкімнатні двері;
  • робочий одяг, рукавички, гумове взуття;
  • вироби з деревини: панелі, вагонка, фанера та інші види товарів;
  • охоронні системи, домофони і сигналізація;
  • електротехніка: освітлювальні прилади, лампи, кабелі, трансформатори та інші електроприлади;
  • системи водопостачання, в тому числі пластикові труби, різні вентилі і так далі;
  • інструменти ручні і електричні;
  • меблі — кухні, столи, стільці і так далі;
  • сантехніка — ванни, раковини, душові кабіни, крани, змішувачі тощо.

І це далеко не повний перелік DIY товарів, в цілому до продукції «Зроби сам» відноситься і така категорія, як товари для саду та городу, наприклад, квіткові вазони, інструменти для роботи на ділянці, навіть добрива і насіння.

Особливості формату DIY у Росії

Варто відзначити, що будівельні гіпермаркети в західних країнах дійсно націлені на те, щоб покупець міг з допомогою придбаних виробів самостійно завершити ремонт. Послуги спеціалістів в Європі досить дорогі, тому в більшості гіпермаркетів прямо на встановлених в торгових залах екранах відвідувачів докладно інструктують: як самостійно замінити кран, наклеїти шпалери або облаштувати відкриту веранду.

У Росії ж формат будівельних супермаркетів можна було б назвати Do it for me, тобто «Зроби це для мене», так як великі проекти, такі як капітальний ремонт будинку або облаштування ванної у нас все частіше довіряють професіоналам, а самі власники будинку тільки вибирають матеріали або предмети інтер’єру.







Формат DIY: история, характеристика, товары и  особенности

Крім того, експерти зазначають, що якщо раніше основною категорією покупців будівельних магазинів залишалися чоловіки, то тепер все частіше вибір товарів категорії «Зроби сам» роблять жінки. Можливо, це пов’язано з подальшим розширенням асортименту, в який може входити і посуд, штори, фіранки, вази та інші дрібниці, що стають деталлю інтер’єру.

Зручний для покупців і вигідний для власників, перевірений часом формат DIY в даний час набуває все більшого поширення у всіх регіонах Росії, а нові супермаркети вже відомих мереж відкриваються щорічно.

06.09.12